Alla vet att godis, läsk och kakor är dåligt och något man äter för att unna sig lite extra gott. Alla tjockisar har ätit och äter detta  i överflöd, sittande på sina feta arslen i en soffa framför tvn. Det vet ju alla… 😉 Ja, självklart överdriver jag. Jag känner tillräckligt med tjockisar för att veta att detta inte är sant och tunnisar som är sockermissbrukare också och inte mår särskilt bra av det, så världen är inte riktigt så enkel som fitnessfolket gärna vill måla upp. Men hur är det med frukt då?

Ja, frukt är jättenyttigt som mellanmål hos normalviktiga, friska kolhydratiker som behöver hålla sin blodsockernivå uppe för att inte bli arga och sura (det är såååå skönt att slippa halv-5-fällan när alla människor runt omkring en är idioter), och frukt innehåller ”massor” med vitaminer, mineraler och fibrer vi behöver få i oss.

MEN

Frukt har absolut inte ensamrätt på detta och är inte nödvändigtvis det bästa valet för alla, eller ens det val du får i dig mest av det nödvändiga ifrån.

Kostdoktorn har en hel drös med argument som jag köper till fullo om fruktens vara och inte vara (missa inte länkarna med fler blogginlägg underst, bl.a. debatten med en dietist). Kostdoktorn är en riktig läkare  som har utbildning på människokroppen och dess funktioner (vilket jag f.ö. har själv också eftersom jag läst en del humanfysiologi under min utbildning till biolog, så jag förstår jiddret om insulin, vet vad en kolhydrat är, hur hormoner påverkar funktionerna i vår kropp m.m.). Han säger det bättre än jag skulle sagt det själv, så jag låter länken tala. Älskar jämförelsen med coca cola och havrekli i det här inlägget, för ungefär så nyttigt är frukt i min kropp. Givetvis viftar dietisten bort argumentet som oseriöst och vägrar svara när Andreas hävdar att innehåller är detsamma. Snacka om skygglappar!

Diagrammet (klicka på det så ser du det störra och tydligare) som tydligt visar hur nyttigt ett äpple om dagen är jämfört med exv. mina frukostägg är också väldigt talande. Ujujuj… Men det funkar såklart inte att argumentera med vegetarianer med det diagrammet. 😉

För mig är det totalt onödigt att äta frukt, och det tror jag att min kropp alltid har förstått. Alla fruktstunder i barndomen var ett evigt lidande för mig. Jag skojar inte! Jag minns fortfarande ångesten när jag satt på kyrkans barntimme som 4-åring och skulle ta fram den förhatliga burken med vad det nu var för frukt föräldrarna hade skickat med, som jag för syns skull skulle plåga i mej. Nu är jag vuxen, kan tänka själv och äter frukt ett par gånger om året, när jag är sugen. Då blir mitt val jordgubbar, ett äpple som luktat gott när jag gått förbi det, eller clementiner på vintern.

Mina vitaminer, mineraler och fibrer får jag från grönsaker som vitkål, broccoli, spenat m.m. för att inte tala om kött och fisk i olika former. Ta gärna en koll på vad dessa innehåller innan du försöker tvinga på mej ett äpple om dagen… Frukt ÄR godis!

Du får gärna äta frukt om du tycker det är gott och tål det. JAG fixar inte sockerkicken från fruktosen utan att behöva börja kämpa mot ett sug efter mer mat, ofta med flera dagar innan jag är i balans igen. Har man inte känt detta själv förstår man såklart inte. Jag har en man som rabblar mantrat om hur nyttigt frukt är ofta och gärna och inte förstår alls att hans fru inte mår bra av socker. Det finns inte i hans världsbild, han har aldrig känt det i sin kropp. Jag respekterar det, så länge han inte försöker tvinga i mej sin för mig onyttiga mat.

Kosttillskott

Är det nödvändigt med kosttillskott? Nej! Äter du en balanserad kost med rätt innehåll ska du inte behöva tillskott alls. Det mantrat drog de redan på viktväktarna. 😉

Jag har 3 burkar bredvid matbordet med kosttillskott just nu. B-vitamin för den för tillfället nödvändiga folsyran. B-vitamin kan man aldrig för för mycket av, vi kissar ut ev. överskott, däremot är det vanligt med brister, så det är ett typiskt bra tillskott om man ska äta något.  D-vitamin för att boosta detta nu på vintern när vi aldrig ser solen. Man dööör inte av d-vitaminbrist, men det är onödigt att gå och vara extra trött om man kan göra något åt det enkelt. Sista burken innehåller magnesium (från helhetshälsa, som innehåller magnesiumföreningar kroppen har någon nytta av, vilket tyvärr inte alltid är fallet med magnesiumtabletter). Jag såg en kommentar om hur dumt det var att urlaka kroppen på magnesium, då måste vi ju äta fel. Jag ser det inte riktigt så. Jag märker att magnesium behövs särskilt under mina viktminskningsperioder, när jag inte är på en platå utan fettförbränningen funkar som den ska. Då får jag lätt ”brus” i musklerna och kramp i vaderna är inte ovanligt. Lite magnesium hjälper direkt. Jag har fått en brist för att det går åt mer magnesium i kroppen under fettförbränningsprocessen, så då hjälper jag kroppen att tillsätta detta. Jag äter en del mandel och nötter periodvis också, som innehåller naturlig dos av magnesium, men ibland räcker inte det, eller jag är inte sugen på mandel. Då åker kapslarna fram. Allt kosttillskott jag stoppar i mig är noga genomtänkt och motiverat och endast vid behov. Inte multivitamin-flaskor slentrianmässigt ifall ifall.