Dags för lite tankar igen, så här i debatt-tider. Det är ju många som tror att LCHF = Sten Sture Skaldemans fakir-diet, dvs kött och smör. Han berättar i sin bok att han  rasade i vikt på detta, när han egentligen avsett att äta ihjäl sej en gång för alla.

Jag har aldrig varit någon grönsaksätare och har gått omkring med ett gnagande samvete om allt jag borde äta. Men har insett att det så många kolhydratiker äter i grönsaksväg är cellulosa med vatten (sallad m.m.) och knappast gör till eller från i nyttighet egentligen. Både som viktväktare och balanserad tallriksmodell-blabla SKA man äta 5 hg grönsaker om dan. Någon som har vägt och kollat hur mycket det är? Seriöst!

Vad åt jag då i grönsaksväg innan LCHF?

Jag knaprade på något salladsblad för att det var fint på tallriken. Gurka, stapelföda hos många, liksom paprika blev jag bara rapig av, så det undvek jag. Färska tomater har jag aldrig lyckats lära mej äta (jag försöker gilla det då och då, för att det hade varit praktiskt, men skolmar varje gång jag får in det i munnen – det gååår inte!). Köpte vi hem salladsgrejer brukade vi få kasta nån rutten vattnig påse sen efter nån vecka för att vi glömt den. Grönsaker i grytor slank väl ner, typ morötter, paprika, lök. Sen kanske jag tog lite för färgens skull om vi åt tacos, som f.ö. fortfarande inte är någon direkt favoritmat hos mej. Vid enstaka tillfällen plockade jag fram någon grönsaksrätt. Wokgrönsaker med falukorv, kokt blomkål med skinksås som mamma lagar så himlans gott, lasagne på spenat, fylld gratinerad aubergine, mousakka på squasch e.d.

Vad äter jag nu?

Nu ska jag inte alls påstå att det jag äter nu är NYTT för mig. Men mängden är det definitivt! Jag läste igenom listor på vad som var lämpligt redan på GI-tiden, och det mesta följde ju med över till LC-maten. Grönisarna jag valde var de som jag gillat innan, men inte ätit särskilt ofta, eftersom man inte orkade fixa till dessa också ihop med köttet och potatis/ris/pasta… Nu skulle man ju ha ”något till” istället för dessa kolhydratbomber, och då blev det naturligt grönsaker.

Jag började med att ha broccoli till allt. Enkelt, bra och gott. Men tröttnade såklart. Då hade jag börjat fasa in blomkål som komplement och åt mycket blomkålsris (grovriven blomkål uppfräst i stekjärnet) eller blomkålsmos (gräddkokt riven blomkål med en klutt filadelfia). Det blev en del gratänger också med grädde och riven ost – ett perfekt sätt att få något ”till” köttet. Jag har även lagt till vitkål i olika form. Hackad gräddkokt är enkelt, men man kan ju lika gärna ha den hackad i maten i gryta eller kålpudding e.d. Man behöver alltså inte ha en tydlig hög bredvid själva maten med ”grönsakerna” för att få poäng ;-). Det blir mycket kål i många olika varianter. Brysselkål bara förvälld eller gräddkokt är också supersmarrigt och enkelt! Gasig av kål? Ja, om du lägger till stärkelserik mat, så bildas det gaser i tarmen. Har ALDRIG blivit fisig av kål på LC-mat.

Periodvis får jag dille på annat också. Färsk sparris, bara smörstekt på järnet, är ju värsta lyxen när de är primör-färska och inte hunnit börja bli träiga och beska. Sen får man hålla för näsan när man går på toa, men det står man väl ut med! Hackad spenat har alltid varit värsta godiset och funkar toppenbra till LC-mat! Jag har bara bytt den gamla bechamelsåsen jag hade i botten av ”stuvningen” mot grädde och filadelfia här också. Och nej, för alla som noterar ”mycket grädde hela tiden” – ni blir förvånade vad LITE grädde som behövs och hur lätt det blir för mycket grädde i grytan, så man får spä med mer grönsaker och få rester till 3 dar till…

Du kanske har hört definitionen ”gröna ovanjordsgrönsaker” i LC-sammanhang. Ungefär det jag äter alltså. Det blir absolut inga 5 hg, men iallafall i stort sett dagligen.

Ibland tar jag till rotfrukter av olika slag, men det tillhör undantagen. Kanske skulle jag kunna äta mer av de snällare varianterna (persiljerot, selleri, palsternacka m.fl), vilket jag säkert kommer att göra senare också, när jag närmar mig normalvikt eller någon bra trivselvikt. Paprika har jag berört ovan. Det slinker ner ibland, men jag blir fortfarande rapig av färsk paprika. Dock är ffa den röda varianten väldigt c-vitaminrik och jag tycker den orange är fjantigt god, så ibland knaprar jag i mej lite som godis/gotticin! Jag undviker söta grönsaker som majs, ärtor o.d. (det gjorde man ju redan som viktväktare, så det kan knappast vara kontroversiellt eller skrämmande), men kan festa till det med sockerärtor/sugarsnaps ibland, inte dagligen. För variationen.

Jag tuggar fortfarande inte kaninmat i ”salladsform” eftersom det är totalt onödigt (har skrivit förr att ”en god mättande sallad” är ett uttryck jag aldrig begripit). Om somrarna blir det lite mer sallad till grillet, oftast i form av olika babyleaf med fetaost och o.d. i salladen, men det är absolut inga halva tallrikar eller 5 hg där heller. Det är pynt och krisp på tallriken. Och när jag äter prioriterar jag köttet och fettet på tallriken, det jag får min energi ifrån, resten äter jag om jag orkar och det får plats.

Har sagt det förr och säger det igen:

Jag är en av dom som inte äter särskilt mycket grönsaker i min LC-kost, men jag äter fortfarande väldigt mycket mer grönsaker till min LC-kost än vad jag gjorde innan! Jag använder LCHF främst som viktminskning, men mår otroligt bra av kosten i övrigt också, både kroppsligt och mentalt, så viktminskningen har blivit mer sekundär under mina 4 år på kosten.

Försöker försiktigt fasa in LC-mat igen nu när mitt graviditetsillamående av blodsocker-karaktär verkar ha gett med sig äntligen. Men det är en ganska liberal LC med både potatis (i små mängder), ris och pasta liksom tunnbrödmackor ibland. Men jag vräker inte på kolhydratrik mat, utan tänker fortfarande på vad jag äter. Nu när mag-tarmvolymen minskar också är det ganska praktiskt med LC-mat eftersom det krävs sån liten mängd mat för att få i sig tillräckligt med näring och energi!