Om skutorna vid Möcklöbron 1940-60 talen.

Min Far var brovakt vid Möcklöbron och det skapade intresse för skutorna som passerade bron och ibland stannade vid ledverken för övernattning.
Det var många av dem som gick med cement från Degerhamn till hamnarna i södra Sverige.

Den som jag minns bäst och ofta övernattade vid bron var Sarpen från Degerhamn.
Ägaren Karl Hagman hade släkt i trakten som han hälsade på.
Sarpen finns kvar som utbildningsfartyg hos sjöscouterna i Simrishamn.
De gamla träskutorna var oftast svarta men Sarpen hade ett särskilt kännetecken, hon var målad med en ljusgrön färg på relingen .

Ett par andra var Karin och Vertrouven från Degerhamn. De var av den holländska typen kanalbåtar som kallas tjalk , grundgående utan köl och med nedfällbara svärd vid sidorna. Jag har hört att Vertroven blev använd som flytande betongstation vid bygget av Ölandsbron men kan inte garantera att det är sant.

Andra skutor jag minns var Elna och Freja från Kalmar , Da Costa från Åhus och lokalt härifrån Karlskrona Astrid och Trion.
Trion förliste vid Långören 1949 men blev bärgad och fortsatte trafikera farleden efter det.

En som ofta gick förbi bron var Otelia från Lörby, hon mötte sitt öde utanför Abbekås ( Dec. 1960 ?) och där kunde man se den stora tändkulemotorn i vattnet utanför stranden länge efter haveriet.

Från Sturkö kom Irene som var en ombyggd bogserbåt från marinen och där hette Jack.
Det sista jag vet om Irene var att hon är ombyggd och riggad som motorseglare och fanns i Stockholm under namnet Jaqueline.

Ett par som ofta trafikerade östra farleden in till Karlskrona var Amalia och Amy från Drag vid Revsudden. De gick med lera från Uppsala till den dåvarande porslinsfabriken i Karlskrona.

En som ofta gick i farleden var Lotsverkets arbetsbåt Njord när kassunfyren på Ölands södra grund byggdes. Ett par av arbetarna bodde på Sturkö och de passade på att stiga av och på båten vid bron när de skulle till arbetspassen på fyren.

En av de sista som gick ofta var Grönö från Grönhögen och hon hade ofta last av spannmål till lagerhuset i Lyckeby.